Finał “Roślinników” – prezentacja prac w Świetlicy Matejki
Uroczystą prezentacją prac zakończył się projekt “Roślinnicy” prowadzony przez naszą Fundację przez całą jesień.
Chłopcy z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3 im. dr Grzegorza Maja zaprezentowali zdjęcia utworzonych przez siebie kwietników, zaopiekowanych kwiatów i relacje z zajęć, w tym niezapomnianej wizyty w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz lekcji spawania prowadzonych przez Zbyszka Zacharjasiewicza z firmy Weldmag.
Artystki – botaniczki z “Fikusa”, Anna Siekierska, Paulina Mirowska i Krystyna Jędrzejewska – Szmek, opowiedziały o warsztatach i wspópracy z chłopakami.
Wszystkim się bardzo spodobało, zarówno uczestnikom, jak i zaproszonym przez nas gościom, młodzieży z dwóch innych warszawskich MOW-ów.
Projekt “Roślinnicy” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury w ramach programu “Kultura interwencje”.
Lekcja spawania – podziękowanie
Warszawa, 24 listopada 2017 r
Podziękowania
Serdecznie dziękujemy Firmie Weldmag za włączenie się w działania naszej Fundacji w ramach projektu „Roślinnicy” i udzielenie bezpłatnego instruktażu spawania chłopcom z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3 w Warszawie.
Dziękujemy za wsparcie, fachowość i życzliwość.
Ela Wrona
Prezeska Zarządu
Fundacji Dom Kultury
Serdecznie dziękujemy panu Zbyszkowi (Antoniemu) Zacharjasiewiczowi i firmie Weldmag za fachowe lekcje spawania, w których mogliśmy wziąć udział podczas realizacji projektu “Roślinnicy”.
Dzięki charytatywnemu wsparciu pana Zbyszka wielu z nas rozsmakowało się w spawaniu.
Będzie to miało praktyczne przełożenie na realizację przez nas nowych pasji, a także konkretnych kursów zawodowych. I dotyczy to zarówno chłopców z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3, którzy byli uczestnikami naszego projektu, jak i nas samych – realizatorów projektu.
Dziękujemy za pomoc i życzliwość.
Od projektowania do spawania
To jest ten etap, kiedy projekt na papierze staje się fizyczną rzeczą. Chłopcy z MOW nr 3 po warsztatach projektowania, zaczęli tworzyć kwietnik z drutu, prętów, metalowego złomu. Cięli, wyginali i po raz pierwszy w życiu spawali. Jeszcze kilka zajęć i będziecie mogli podziwiać nasz rzeźbo-kwietnik.
„Roślinnicy” w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego
Oprócz zajęć w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 3 w ramach projektu “Roślinnicy” prowadzimy warsztaty “wychodne”.
Ostatnio byliśmy w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w szklarniach tropikalnych, wbrew nieprzychylnej aurze, poznawaliśmy egzotyczne rośliny. Ale nie tylko. W tym niesamowitym otoczeniu koledzy kolegom robili roślinne portrety fotograficzne, prowadzeni przez artystki.
Na zewnątrz zimno, plucha, a nam w czasie pracy zaparowały obiektywy aparatów, taka była wilgotność.
Warto się wybrać do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Takie niezwykłe miejsce w samym centrum Warszawy. Bardzo ciekawe doświadczenie.
Warsztaty roślinnicze w MOW-ie nr 3 przy ul. Patriotów rozpoczęły się!
Po pierwszych zajęciach widać jasno, że to będzie projekt inny niż wszystkie.
W ośrodkowej świetlicy zebrała się duża grupa potencjalnych uczestników. Wszyscy z uwagą obejrzeli prezentację poświęconą współfunkcjonowaniu zieleni i człowieka oraz sztuki. Potem artystki przedstawiły młodzieży swój projekt: rzeźbę – kwietnik już zrealizowany. Z dość dużej grupy chłopców wyłonił się zespół najbardziej chętnych do udziału w dalszych działaniach. Uczestnicy otrzymali ręcznie wykonane przez artystki szkicowniki i od razu przystąpili do rysowania swoich projektów kwietników. W ramach projektu zaopiekują się roślinkami doniczkowymi i stworzą rzeźbę-instalację kwietnikową, która zdobić będzie świetlicę ośrodka. Bardzo dziękujemy Kadrze z MOW nr 3, dyrekcji, nauczycielom, wychowawcom, za “wkręcenie” się w “Roślinników”, okazywaną nam pomoc, życzliwość, otwartość. Bardzo fajnie się z Wami pracuje.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury w ramach programy „Kultura interwencje”.
„Roślinnicy” to nasz zupełnie nowy projekt, oparty na projekcie „Fikus”.
Są to warsztaty artystyczne, edukacja kulturalna i przyrodnicza prowadzone dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3 w Warszawie.
Podczas warsztatów uczestnicy zaopiekują się roślinami, powstanie instalacja przestrzenna: rzeźbokwietnik z niechcianymi kwiatami doniczkowymi oraz artbook.
Warsztaty artystyczno – botaniczne prowadzone będą przez artystów i roślinników dla 20 chłopców z ośrodka wychowawczego nr 3 im. dr Grzegorza Maja przy ul. Patriotów 90 w Warszawie.
Prace prezentowane będą w Internecie i na wydarzeniach publicznych, a publikacja stanie się przykładem, jak działania roślinno-artystyczne artystyczne mogą służyć readaptacji społecznej.
Zaczynem naszych działań był projekt „Fikus” artystek – roślinniczek: Anny Siekierskiej, Krystyny Jędrzejewskiej – Szmek, Pauliny Mirowskiej. Jego osią jest symboliczne (i ponowne) połączenie ludzi z roślinami poprzez działania artystyczne: z jednej strony niechciane, wyrzucane rośliny doniczkowe i z drugiej młodzież, która w tej chwili żyje w ośrodkach wychowawczych.
To połączenie staje się pretekstem do lokalnych działań społecznych z interwencjami artystycznymi: zaangażowanie młodzieży najpierw w opiekę nad porzuconymi roślinami, następnie w warsztaty twórcze polegające na utworzeniu wspólnie z artystami rzeźby – kwietnika, a na koniec utworzenie artystycznej publikacji będącej dokumentacją działań.
Projekt uwrażliwi naszych uczestników na sztukę i na rośliny, a więc najbliższe otoczenie. Nauczy o nie dbać, wyrobi poczucie odpowiedzialności. Wprowadzi ich w sztukę nowoczesną, nauczy jej odbioru i umożliwi nieskrępowaną twórczość.
Dzięki działaniom powstanie niecodzienna instalacja: rzeźba – kwietnik nawiązujący do designu lat 60tych, a także książka artystyczna odbita w technice sitodruku, wydana metodą selfpublishingu. Publikacja ta będzie intymnym portretem uczestników i ich relacji z roślinami, a także dokumentacją przebiegu zajęć, zapisem rozmów i historii.
Będzie także podręcznikiem do działań społecznych i interwencji artystycznych służących readaptacji osób defaworyzowanych, poprzez ich udział w sztuce.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury w ramach programy „Kultura interwencje”.