Materiały prasowe Akademie i więzienia
ROMANTYCZNY ROŚLINNIK – DARIUSZ ŻUKOWSKI
Darek Żukowski, roślinnik i romantyk, zabrał na spacer po Parku Rzeźby w Warszawie dziewczyny z oddziału zamkniętego z więzienia na Grochowie. Był to spacer niestety tylko multimedialny, w ramach naszego projektu „Akademie i więzienia”, planowany jako kontynuacja wykładów dr Liliany Krantz Domasłowskiej na temat motywów roślinnych w sztuce.
Prowadzący opowiedział o znaczeniu roślin wkomponowanych w przestrzeń publiczną na przykładzie Parku Bródnowskiego. Wykład był niezwykle emocjonujący, dziewczyny z zachwytem oglądały kolejne zdjęcia realizacji zieleni. Rozpoznawały artystów i mogły się pochwalić wspólnymi działaniami na przykład z Pawłem Althamerem, Pauliną Pałką Antoniewicz, Honoratą Martin. „O to Pałka! A to Honorata! Eeee, Pawła przecież znamy”, była to dla uczestniczek wielka satysfakcja.
Darek Żukowski, admirator sztuki nowoczesnej i sztuki ogrodniczej, łączący w cudowny sposób te dwie pasje, odnajdujący radość w kontakcie z każdym człowiekiem, niezależnie od jego sytuacji życiowej, wierzący że każdy ma ogromny potencjał, uwiódł swoim emocjonalnym przekazem osadzone opowiadając o trudnej do zrozumienia przez nieprzygotowanego odbiorcę sztuce współczesnej i jej realizacjach na przykładzie twórczości Pawła Althamera i innych artystów w Parku na Bródnie.
Na koniec zajęć rozdał roślinne cukierki, ziołowe herbatki i zaśpiewał „Kwiaty we włosach” Czerwonych Gitar, obiecując, że szybko wróci do dziewczyn i zabierze je do Afryki z opowieścią o kolejnym projekcie Pawłą Althamera.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
SZTUKA I ZIELEŃ W WARSZAWSKICH WIĘZIENIACH
Wykładem z podstaw historii sztuki w więzieniu na Białołęce i prelekcją o motywach roślinnych w sztuce w więzieniu na Grochowie w Warszawie zakończyła swoje “turnee” po polskich więzieniach dr Liliana Krantz Domasłowska. W ramach projektu “Akademie i więzienia” wykładowczyni prowadziła serie zajęć w więzieniach w Poznaniu, Toruniu, Grudziądzu i Warszawie.
Specjalnie dla pań przygotowała cykl poświęcony roślinom w sztuce. Po bogatej prezentacji multimedialnej uczestniczki tworzyły Florę, z materiałów plastycznych i roślinnych. Według dziewczyn, Flora niekoniecznie musi być kobietą, ale na pewno jest uosobieniem życia i radości.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
ALEKA POLIS W POZNAŃSKIM WIĘZIENIU
W więzieniu w Poznaniu w ramach projektu „Akademie i więzienia” cykl swoich zajęć prowadzi Aleka Polis, autorka fotografii, filmów wideo, animacji i grafiki komputerowej, doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Jako cel swoich zajęć wybrała projektowanie więzienia i wyposażenia bliskiego ideału z punktu widzenia osadzonego, z uwzględnieniem zagospodarowania obszaru więzienia jako jednostki samowystarczalnej. Wspólnie z osadzonymi zastanowią się, czy takie więzienie w ogóle jest możliwe. Prześledzą historię więzień na świecie, kształtowanie architektury więziennej. Spróbują zaprojektować również meble, których celem będzie poprawa jakości życia w celach i wspólnych przestrzeniach więzień.
Zajęcia mają na celu m. in. wyrobienie umiejętności wspólnotowego podejmowania decyzji, uruchomienie twórczej wyobraźni, która w szczególności w męskich więzieniach jest zablokowana, uczenie się odpowiedzialności za podjęte decyzje.
W zajęciach będą uczestniczyli studenci z Uniwersytetu Artystycznego z wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz. Wspólne z osadzonymi będą projektowali meble, sprzęty mające ułatwiać życie w celach osadzonych i w biurach pracowników Służb Więziennych.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
ILUZJA W SZTUCE, SZTUKA ILUZJI
W więzieniu na Grochowie wykład pt. „Iluzja w sztuce, sztuka iluzji” w ramach projektu „Akademie i więzienia” wygłosiła Grażyna Bastek. Mimo obaw prowadzącej, wykład został wysłuchany i obejrzany przez osadzone z ogromnym zainteresowaniem i skupieniem. Grażyna Bastek mówiła o malarstwie, jego warstwie symbolicznej i technice wykonania, a tematem głównym była iluzja w sztuce i umiejętność tworzenia iluzji.
Osadzone, w dużej mierze dzięki naszym działaniom, stały się dojrzałymi odbiorcami sztuki i półtoragodzinny wykład nie jest dla nich wyzwaniem.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
Wykładem z historii sztuki o sztuki prehistorycznej, jaskiniowej rozpoczął cykl wykładów mgr Marek Machowski w więzieniu na Białołęce w ramach projektu „Akademie i więzienia”.
Wykład był porywający i niezwykle interesujący. Okazuje się, że o dawnych czasach można opowiadać w sposób ekspresyjny i zrozumiały dla każdego odbiorcy, niezależnie od jego wcześniejszego przygotowania. Umiejętność ta jest tym bardziej trudna, ponieważ rozpiętość wykształcenia osób osadzonych biorących udział w wykładzie jest od niepełnego podstawowego do wyższego i niełatwo wykładowcy dopasować język przekazu tak, żeby był dla wszystkich zrozumiały. Ale udało się!
Po wykładzie w więziennej świetlicy osadzeni zadawali liczne pytania i gdyby nie fakt, że zbliżała się pora obiadowa prelegent jeszcze długo by opowiadał i odpowiadał na pytania.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
W czwartek 29 września odbyły się warsztaty w więzieniu w Grudziądzu. Tym razem zajęcia poprowadził Dariusz Żukowski. Jego prezentacja była dopełnieniem wcześniejszych wykładów dr Liliany Krantz-Domasłowskiej poświęconych m.in. elementom roślinnym w sztuce.
Prowadzący opowiadał o Parku Rzeźby na Bródnie. Mówił o roślinach i przyrodzie oraz o sztuce i artystach, których prace tam się znalazły, a w szczególności o rzeźbiarzu, Pawle Althamerze, z którego inspiracji Park Rzeźby powstał. Artysta wokół wybetonowanego jeziorka zaaranżował „Raj” sadząc tam rośliny, a na środku stawu stanęła rzeźba pełniąca rolę fontanny – „Sylwia” Althamera i Grupy Nowolipie. Dariusz Żukowski pokazał osadzonym zdjęcia dzieł znajdujących się na Bródnie – m. in. złotego „Anioła Stróża” Romana Stańczaka, instalację z cegieł, napis Bródno, Jensa Haaninga, „Przewrócony domek herbaciany” tajskiego artysty Rirkrita Tiravaniji.
Wrażenie zrobiła opowieść o rzeźbiarzu-szamanie z Mali Yousoufie Dara, który zbudował w Parku togunę, czyli drewnianą wiatę, która w jego wiosce w kraju Dogonów jest miejscem spotkań i narad męskich mieszkańców wioski. Osadzone słuchały prezentacji z zapartym tchem, aktywnie włączając się w dyskusję.
Prośbom o kontynuację spotkań i przyjazd samego mistrza – Pawła Althamera nie było końca.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego patronem medialnym jest Radio TOK.FM.
„AKADEMIE I WIĘZIENIA” – KONTYNUACJA WYKŁADÓW W ZAKŁADZIE KARNYM NR 1 W GRUDZIĄDZU
We wrześniu Dr Liliana Krantz Domasłowska wykładowczyni z Wydziału Sztuk Pięknych UMK miała cykl wykładów na wdzięczny temat : „Kwiaty w naturze i sztuce”. Okazało się że jest to niezwykle rozległy i bardzo interesujący temat, osadzone z ogromnym zainteresowaniem słuchały i podziwiały przedstawione dzieła sztuki i wspólnymi siłami wykreowały postać Flory. Poniżej relacja dr Liliany Krantz Domasłowskiej.
6., 7. 09. kolejne zajęcia , tym razem w Zakładzie w Grudziądzu. Niepokój, który mi towarzyszył, gdy szłam na pierwsze spotkanie z grupą kobiet, okazał się nieuzasadniony. Dziewczyny były bardzo kontaktowe, a drobne perturbacje z rzutnikiem wpłynęły nawet na większą integrację, gdy siedziały razem skupione wokół ekranu komputera. “Kwiaty w sztuce”, to oczywiście temat rzeka, a ja po belfersku, czyli od początku, od starożytności. Mitologia jest wdzięcznym wątkiem i sądzę, że podróż śladami bóstw związanych z przyrodą, także im odpowiadała. Nie starczyło już czasu na zrealizowanie pracy plastycznej, bowiem tym razem miała być jeszcze wspólnie wykonana postać Flory. Akceptacja tego pomysłu utwierdziła mnie, że historie Demeter, Persefony, Dafne , Narcyza i kilku innych zaciekawiły. Następne zajęcia zaczęły się więc od realizacji plastycznej. I tu miłe zaskoczenie. Dziewczyny “odrobiły” zadanie domowe, przyszły z gotowym pomysłem i wykazały sporo inwencji przy realizacji Flory. Ostatecznie ze skromnych materiałów powstała suknia Flory (problem z głową..). Druga część zajęć, to już teoria, tym razem średniowiecze i bogata symbolika ogrodu jako raju. Ciąg dalszy nastąpi . Pomysł, by łączyć teorię z choćby krótkim zadaniem manualnym wydaje się słuszny. Poza tym, fakt, że miały już zajęcia z plastyki też miał znaczenie.
Liliana Krantz-Domasłowska
Patronem medialnym projektu jest radio TOK FM.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
MAŁGORZATA GUROWSKA I JOANNA RUSZCZYK W WIĘZIENIU NA BIAŁOŁĘCE
„Akademie i więzienia” zawitały do Zakładu Karnego na warszawskiej Białołęce.
Swój projekt “Lokomotywa/ IDEOLO” Małgorzata Gurowska i Joanna Ruszczyk realizowały w licznej, męskiej grupie osadzonych. Początkowe onieśmielenie obu stron przrodziło się w aktywną współpracę. Osadzeni czytali na głos: wiersz „Lokomotywa” Juliana Tuwima, opisy wagonów, a następnie rysowali na wagonach to co chcieliby przewieźć takim pociągiem. Począwszy od pragnień, komentarzy do współczesnego świata i polityki do prozaicznych rzeczy takich jak papierosy czy telefony. Joanna Ruszczyk przybliżyła postać poety i udowodniła jak wiersz poety jest ciągle aktualny.
“Lokomotywa/ IDEOLO”
Na potłuczonej szybie
Sklepu z konfekcją “Lolo”
Widać kawałek gazety:
Litery IDEOLO…*
“Lokomotywa / IDEOLO” jest oparta na tekstach Juliana Tuwima, które zostały zestawione z faktami odnoszącymi się do współczesnych problemów politycznych, gospodarczych, ekonomicznych, ekologicznych, etycznych. To odsłona Tuwima zaangażowanego, odważnego, bezkompromisowego, od którego odbijamy się, by poruszyć tak trudne tematy, jak: tożsamość narodowa, nacjonalizm, patriotyzm, rasizm, antysemityzm, prawa zwierząt, degradacja środowiska naturalnego. W pociągu jadą Żydzi, kibole, ludzie różnych ras, uchodźcy, żołnierze, geje i lesbijki, hipsterzy oraz zwierzęta, przewożone są różne materiały.
Teksty Tuwima, w których odbijają się niepokoje związane z różnymi ideologiami, lęki czasu II Wojny Światowej, trudne doświadczenie emigracji, okazały się wciąż aktualne.
* Julian Tuwim, “Bal w operze”
MAŁGORZATA GUROWSKA I JOANNA RUSZCZYK W ARESZCIE ŚLEDCZYM W WARSZAWIE GROCHOWIE
W czwartek, 18 sierpnia, miała miejsce kolejna odsłona projektu „Akademie i więzienia”. Tym razem w więzieniu dla kobiet w Areszcie Śledczym w Warszawie Grochowie gościły Małgorzata Gurowska i Joanna Ruszczyk.
Małgorzata Gurowska jest absolwentką i pracownicą ASP w Warszawie. Zajmuje się grafiką, sztuką wideo, instalacją i rysunkiem. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych nagród a jej prace były prezentowane na wielu wystawach w kraju i za granicą.
Joanna Ruszczyk ukończyła filologię polskią na UMCS w Lublinie; studiowała także podyplomowo historię sztuki oraz ukończyła Kuratorskie Studia Muzealnicze na UJ. Współpracuje jako dziennikarka z „Newsweek Polska”, „Wysokimi obcasami” i „Twórczością”.
Obie panie współtworzą Fundację Sztuczną.
Gurowska i Ruszczyk stworzyły wspólnie książkę „Lokomotywa/IDEOLO” opartą o „Lokomotywę” Juliana Tuwima, jego inne teksty, biografię. Ta właśnie książka została zaprezentowana uczestniczkom warsztatów oraz gościom z TVP Kultura i Radia Kampus. Każdy trzymał kolejną kartę (wagon) książki, która po rozłożeniu opasała całą salę. Chętni czytali fragmenty książki z kart, które trzymali. Następnie uczestnicy dostali arkusze z wydrukowanymi wagonami takimi, jak w książce, ale pustymi. Ich zadaniem było ich wypełnienie. Osadzone tworzyły własne projekty kolejnych rozkładówek książki.
Celem warsztatów jest wzbudzenie zainteresowania często pomijanymi w społecznych dyskusjach tematami uznawanym za trudne, czy kontrowersyjne, takie jak tożsamość narodowa, ksenofobia, dyskryminacja, antysemityzm, rasizm, zagrożenia ekologiczne czy eksploatacja zwierząt. Tworzeniu nowych rozkładówek książki towarzyszy rozmowa i dyskusja. Warsztaty będą kontynuowane na kolejnym spotkaniu.
Patronem medialnym projektu jest radio TOK FM.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Trwa dalszy ciąg edukacji osadzonych w więzieniu na Grochowie w ramach projektu „Akademie i więzienia”. Starszy wykładowca z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie mgr Marek Machowski
podzielił się swoją imponującą wiedzą z dziewczynami z zamka. Była to wirtualna wyprawa w prahistoryczne dzieje. Pan Marek pod pretkstem oprowadzania po jaskini w Lascaux przedstawił w sposób żywiołowy i niezwykle intersujący malowidła naskalne, opowiadał też o sztuce w innych jaskiniach na świecie.
Osadzone były zachwycone wykładem, zapowiedziały czynne uczestnictwo w następnych spotkaniach na temat sztuki starożytnego Egiptu, Rzymu i Grecji.
Lascaux – najsłynniejsza z malowanych jaskiń.
Opowieść o jednej grocie, będąca pretekstem do przedstawienia generalnych problemów sztuki paleolitu, zwłaszcza malarstwa. Przybliżenie regionu Francji, krajobrazu, w jakim położona jest grota, wreszcie dosłowne oprowadzenie po całym wnętrzu z uwzględnieniem historii odkrycia, badań, walki z zagrożeniami spowodowanymi udostępnieniem do zwiedzania. Pokazywane i analizowane będą widoki komór i korytarzy oraz zdobiących je kompozycji i pojedynczych motywów. W oparciu o te konkretne dzieła rozważane będą m. in. związki sztuki z religiami prehistorycznymi, funkcja groty jako sanktuarium, problem wizerunku człowieka w najdawniejszym malarstwie.
Mgr. Marek Machowski
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
WARSZTATY Z RZEŹBY PAWŁA OTWINOWSKIEGO W ARESZCIE ŚLEDCZYM W TORUNIU
Edukacja grupy 10 osadzonych z Aresztu Śledczego w Toruniu nabiera rozmachu. Po intensywnych wykładach na temat historii architektury nadszedł czas na poznanie tajników rzeźby.
Cykl wykładów i warsztatów rzeźbiarskich rozpoczął rzeźbiarz mgr Paweł Otwinowski.
Osadzeni zapoznali się z twórczością artysty i rozpoczęli pracę nad tworzeniem w prawdziwej glinie portretów rzeźbiarskich współosadzonych kolegów. W sumie była dowolność, można było rzeźbić dowolną głowę, jeden z więźniów rozpoczął pracę nad wizerunkiem Pawła Otwinowskiego.
Osadzeni byli bardzo zadowoleni z tej formy zajęć. Program zajęć zapowiada się bardzo interesująco i niewykluczone, że z prac osadzonych powstanie wystawa, która zwieńczy ten etap kształcenia w ramach projektu „Akademie i Więzienia”.
Jestem już po trzecim spotkaniu z osadzonymi, pracuję z dziesięcio-osobową grupą mężczyzn w różnym wieku. Moje wrażenia są bardzo pozytywne odnośnie potencjału artystycznego, oczywiście przed zajęciami nie zakładałem powstania wybitnych dzieł sztuki, ale kto wie….. Podczas tych kilku pierwszych spotkań trochę czasu zajęło przekonanie ich, że są w stanie rzeźbić, to jakby pierwsza przeszkoda, którą udało się przejść. Mówiąc ogólnie cała grupa pracuje sumienie i coraz bardziej zaczynają się angażować w swoje małe dzieła. Zostało jeszcze trochę zajęć i mam nadzieje, że uda się spuentować cały cykl wystawą. Jestem przekonany, że będzie warto.
mgr Paweł Otwinowski
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„AKADEMIE I WIĘZIENIA” DOTARŁY DO ZAKŁADU KARNEGO NR 1 W GRUDZIĄDZU
Cykl spotkań, wykładów, warsztatów teatralnych, lalkarskich i aktorskich w więzieniu w Grudziądzu rozpoczęli: aktorka, lalkarka Karolina Liminowicz związana z toruńskim Teatrem Afisz i Zdzisław Mackiewicz, artysta grafik, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na Wydziale Sztuk Pięknych.
Okazało się, że osadzone biorą udział w projekcie, ponieważ nie miały nigdy kontaktu w ogóle albo w niewielkim stopniu z teatrem i sztuką teatralną i teraz chcą nadrobić braki. Paradoksalnie dopiero pobyt w więzieniu umożliwił im to.
Dziewczyny uczestniczyły w zajęciach z ogromnym zaangażowaniem, mimo początkowej tremy. Prowadzący również mimo początkowej tremy bardzo zaangażowali się w zajęcia. Ich program obejmuje tworzenie lalek teatralnych, przygotowywanie krótkich scen aktorskich i szeregu innych działań teatralnych, opowiadanie o teatrze greckim i produkcję masek. Zajęcia będą miały charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny, teatralny, lalkarski i plastyczny.
Dziękujemy pracownikom Służby Więziennej z Zakładu Karnego nr 1 w Grudziądzu za pomoc i zaangażowanie przy realizacji projektu „Akademie i więzienia”.
Dziś rozpoczęliśmy cykl warsztatów teatralno-plastycznych w więzieniu dla kobiet w Grudziądzu. Najpierw było trochę słów i slajdów na temat historii teatru. Potem zajęliśmy się warsztatem pracy aktora. Wszyscy razem na sobie odkrywaliśmy, czym pracuje aktor, rozgrzewaliśmy głos, ćwiczyliśmy aparat mowy, delikatnie uruchamialiśmy ciało. Niełatwo jest indywidualnie wykonać ćwiczenie na forum grupy, niełatwo pracować zespołowo. Warsztaty teatralne są właśnie taką szansą, żeby zmierzyć się z czymś samodzielnie, ale także uczą pracy zespołowej. W trakcie ćwiczeń pomału opadał z nas wstyd i rosła otwartość na wspólną zabawę. Było sporo oczyszczającego śmiechu. Dziewczyny przyjęły nas bardzo miło, po obu stronach rośnie ciekawość, co przyniosą nam te spotkania. Liczymy, że uda nam się być grupą i uruchomić nasze twórcze moce.
Karolina Liminowicz
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W nowocześnie wyposażonej świetlico–bibliotece Aresztu Śledczego w Poznaniu dr Liliana Krantz-Domasłowska, już bez tremy towarzyszącej osobie pierwszy raz odwiedzającej więzienie i związanej z tym niecodziennym miejscem, rozpoczęła ze swadą swój wykład, który trwał ponad półtorej godziny. Słuchacze-osadzeni z niekłamanym zainteresowaniem zdobywali trudną i nową dla nich wiedzę. Załączamy relację wykładowczyni, która w najlepszy, osobisty sposób relacjonuje to wydarzenie.
Dziękujemy funkcjonariuszom Służby Więziennej Aresztu Śledczego w Poznaniu za życzliwość i pomoc w realizacji projektu.
Projekt „Akademie i więzieni” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kolejne zajęcia o sztuce prowadziłam z grupą 10 słuchaczy z Aresztu Śledczego w Poznaniu. Tym razem miałam już świadomość, jakie są procedury i faktycznie “rytuał” był taki sam. Temat zajęć generalnie również był powtórzeniem toruńskiego, czyli zagadnienia proporcji matematycznych
w architekturze starożytnej, zasada złotego cięcia czy rola modułu (przypominaliśmy sobie, jak brzmi twierdzenie Pitagorasa…). Jednocześnie starałam się znaleźć trochę więcej współczesnych odniesień, przecież w skandynawskiej szkole projektowania jednoznacznie pobrzmiewają koncepcje matematycznej estetyki starożytnych Greków, a meble z IKEI każdy zna. Zaprojektować szafkę na buty zgodnie z proporcjami złotego cięcia każdy majsterkowicz też może.
Tak wiec na zajęciach było z grubsza to samo, co w Toruniu: Grecy, Rzymianie, kolumny, świątynie, ale trochę inaczej. Grupa słuchaczy była bardziej zróżnicowana pod względem wieku. Odniosłam wrażenie, że „chwytają” i są zainteresowani.
Okazało się też, że uczestniczą w zajęciach plastycznych, a więc ich wrażliwość na sztukę z pewnością jest większa. Więzienie poznańskie jest bardzo duże, elewacja budynku unowocześniona w latach 70. XX w. kamufluje układ wnętrza. Dla niewtajemniczonych to labirynt korytarzy, a w bramie ciągły ruch wjeżdżających i wyjeżdżających samochodów. Klimat zasadniczo inny niż w toruńskim Okrąglaku.
Liliana Krantz-Domaslowska
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Jak czytać architekturę” to tytuł cyklu wykładów w toruńskim więzieniu które będzie prowadzić dla osadzonych dr Liliana Krantz Domasłowska. Ponieżej osobista wypowiedź na temat wykładu dla osadzomych mężczyzn.
Osobista relacja z tego spotkania dr Lilany Krantz-Domasłowskiej
Pierwsze spotkanie z grupą 10 słuchaczy z Aresztu Śledczego w Toruniu było dla mnie, jak to zwykle pierwsze zajęcia, pewną niewiadomą , ale uczucie ciekawości chyba dominowało. Nie zastanawiałam się jednak nad kondycją uczestników! Wychodziłam z założenia, że idę tam z konkretnym zadaniem dostarczenia pewnej dawki wiedzy, skupienia uwagi, zainteresowania zagadnieniami, które przedstawiam. W konsekwencji największym problemem było doprecyzowanie tematów. Wybór był całkowicie subiektywny: architektura i średniowiecze. Zagadnienia nie tak proste i oczywiste, jeżeli chce się uniknąć pułapki trywializacji. I to na pierwsze spotkanie “poszły” kwestie tak poważne, jak pytanie, co to jest architektura i określenie, jak ją rozumieli starożytni; czym była kolumna dla greckich i rzymskich architektów; jakie budowle są charakterystyczne dla obu tych kultur. Problemy, które przewijają się na wykładzie uniwersyteckim, tu przekazane zostały grupie “nieprzygotowanej”, to nie znaczy, że pozbawionej możliwości ich zrozumienia – mam taką nadzieję, a właściwie jestem o tym przekonana 🙂 i już szykuję kolejne “poważne” zagadnienie: jak wyglądały pierwsze chrześcijańskie budowle sakralne i co wpłynęło na ich kształt. Jestem dobrej myśli i czekam na propozycje samych zainteresowanych. Dodatkowym bonusem dla prowadzącej była możliwość zobaczenia toruńskiego aresztu od środka, jedynej takiej budowli w Polsce. Powiem krótko – robi wrażenie!
Liliana Krantz-Domasłowska
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Początki sztuki – to był wiodący temat kolejnego spotkania z dziewczynami z zamka w ramach projektu “Akademie i więzienia”. Gościem była prof. Iwona Szmelter z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Pani profesor jest jedyna w swoim rodzaju, dynamiczna, błyskotliwa, porywająca, w sposób barwny i niezwykle interesujący, a także przystępny, opowiadała o ostatnich odkryciach światowych z zakresu początków sztuki, o technikach jej powstawania i konserwacji.
Spotkanie było niezwykłe i ekscytujące jak powieść detektywistyczna, tylko że poszukująca śladów i dokonań człowieka dawno, dawno temu sprzed 175 tysięcy lat …
Sekret człowieczeństwa mieści się w zdolności do twórczego działania. Dotyczy dzisiaj nas wszystkich. Ale nadal bardzo tajemniczy pozostaje początek sztuki. Narodziny twórczości dla prahistorycznego człowieka oznaczało siadanie w zagadkowym kamiennym kręgu w jaskiniach, ozdabianie ciała, szamańskie ceremonie i malowidła jaskiniowe. Po raz pierwszy w dziejach ludzkości przejawiła się w nich zdolność do myślenia człowieka i talent w obrazowaniu świata. To cenne zdolności i talent, które warto odnaleźć w każdym z nas.
Prof. Iwona Szmelter
Osadzone z zachwytem wysłuchały wykładu, padały pytania świadczące o ogromnym zainteresowaniu tym tematem, na koniec była wymiana serdeczności i obietnica kolejnych zajęć.
Projekt „Akademie i więzienia” realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Po ponad miesięcznych konsultacjach z kierownikami penitencjarnymi i wychowawcami kulturalno-oświatowymi w jednostkach penitencjarnych oraz nauczycielami akademickimi, artystami, historykami sztuki, studentami udało nam się rozpocząć praktyczną realizację projektu “Akademie i więzienia”.
Pierwsze zajęcia poprowadził Łukasz Wojtowicz, asystent w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wzięły w nich udział kobiety odbywające karę pozbawienia wolności w oddziałach zamkniętych w Areszcie Śledczym w Warszawie Grochowie.
W sposób naukowy, ale niezwykle zrozumiały i przystępny Łukasz opowiadał o tajnikach sztuki konserwacji zabytków, o jej istocie i wadze dla przyszłych pokoleń. Przedstawił projekt, który realizuje wraz ze studentami, poświęcony ratowaniu starej drewnianej grekokatolickiej cerkwi w Odrzechowej na Podkarpaciu.
Dziewczyny poznały przy okazji kilka nowych terminów, takich jak ikona, ikonostas, carskie wrota i dowiedziały się, dlaczego ikony się pisze, a nie maluje.
Na kolejnych zajęciach będą się wspólnie z Łukaszem uczyć pozłotnictwa: nakładać listki „złota” na deseczki przygotowane do “pisania” ikon. A w październiku Łukasz wraz ze studentami z warszawskiej ASP poprowadzi warsztaty pisania ikon.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rozpoczynamy promocję medialną projektu “Akademie i więzienia”, który wystartował już w Warszawie, a wkrótce rusza w kolejnych miastach: Toruniu, Grudziądzu i Poznaniu.
Radio TOK.FM objęło nasz projekt patronatem radiowym.
Dzięki firmie KOTBURY mamy logo projektu.
Naszą opiekunką ds współpracy z więzieniami jest dr Katarzyna Mirosław – Nawrocka z Akademii Pedagogiki Specjalnej (Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej), dzięki której nawiązujemy współpracę z jednostkami penitencjarnymi w kraju.
Do wspólnych działań udało nam się z jednej strony zaprosić Areszt Śledczy w Poznaniu, Areszt Śledczy w Toruniu, Zakład Karny nr 1 w Grudziądzu, Areszt Śledczy w Warszawie Białołęce, Areszt Śledczy w Warszawie Grochowie. Z drugiej strony zaangażowaliśmy artystów i teoretyków sztuki z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Istotą tego projektu jest zaangażowanie środowisk akademickich, w tym przypadku artystycznych, do działań na rzecz środowisk wykluczonych, w tym przypadku skazanych. Celem jest zapoczątkowanie współpracy nauczycieli akademickich, studentów, funkcjonariuszy i podejmowanie przez nich wspólnych działań na rzecz readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.